Školski problemi adolescenata

Autor: Sharon Levy, MD, MPH
Urednik sekcije: doc. prim. dr. sc. Joško Markić, dr. med.
Prijevod: Sanja Dorner, dr. med.

Škola predstavlja veliki dio života u adolescenciji. Teškoće u gotovo svakom području života se često očituju kao problemi u školi.

Poremećaji učenja se mogu manifestirati po prvi put kako škola postaje sve zahtjevnija, posebno kod bistrije djece koja su prethodno bila u mogućnosti kompenzirati svoje slabosti.

Ponekad blage intelektualne teškoće, koje nisu bile otkrivene ranije u životu, uzrokuju probleme u školi. Problemi u ponašanju koji su se razvili ranije u djetinjstvu, kao što su poremećaj pažnje uzrokovan hiperaktivnošću, mogu i dalje stvarati probleme u školi adolescenatima.

Posebni problemi u školi su:

  • strah od odlaska u školu

  • Izostajanje bez dopuštenja (markiranje)

  • napuštanje škole

  • akademska neuspješnost (naročito promjena u ocjenama ili pad učinkovitosti)

Između 1% i 5% adolescenata razvije strah od odlaska u školu. Taj strah može biti generalizirani ili se odnosi na određenu osobu (nastavnika ili drugog učenika-vidi također nasilničko ponašanje) ili događaj u školi (kao što je nastava tjelesne i zdravstvene kulture). Adolescent može razviti fizičke simptome kao što su bol u trbuhu, ili može jednostavno odbiti ići u školu. Školsko osoblje i članovi obitelji trebaju identificirati razlog, ako ga ima, za strah i poticati adolescenta da idu u školu.

Adolescenti koji su u više navrata markirali ili koji su napustili školu su napravili svjesnu odluku propustiti školu. Ovi adolescenti obično imaju loš akademski uspjeh i nisu uspjeli ili su osjetili tek malo zadovoljstvo koji proizlazi iz sudjelovanja u aktivnostima vezanim uz školu. Oni su često sudjelovali u ponašanju visokog rizika, kao što su nezaštićeni seks, uzimanje droga i sudjelovanje u nasilju. Adolescenti u opasnosti od napuštanja škole trebaju biti svjesni i drugih obrazovnih mogućnosti, kao što su stručno usavršavanje i alternativni programi.

Školski problemi tijekom adolescentih godina mogu biti rezultat:

Kako adolescenti počinju tražiti više slobode, njihova želja da to postignu se može sukobiti sa željom roditelja da ih se zaštiti. Adolescenti se pobunjuju na različite načine, kao što je odbijanje odlaska u školu ili pijenje alkohola. Adolescenti koji su anksiozni ili depresivni mogu odbiti terapiju ili prestati uzimati svoje propisane lijekove. Sva ova izazovna ponašanja mogu uzrokovati probleme u obitelji i školi.

Dijagnoza

  • Učenje i ocjene mentalnog zdravlja

Općenito, adolescenti sa značajnim problemima u školi trebaju proći kompletnu procjenu učenja i mentalnog zdravlja.

Liječenje

  • Liječenje uzroka

Kliničari, koji moraju blisko surađivati sa školskim osobljem i roditeljima, mogu riješiti probleme u školi, osobito kad su povezani s poteškoćama u učenju ili poremećajima pažnje. Ako je prisutan poremećaj u učenju ili intelektualne teškoće, odgovarajuće usluge treba osigurati putem individualiziranog nastavnog plana (IEP). Od velike pomoći učenicima s poteškoćama mogu biti promjena okoliša i ponekad liječenje lijekovima.