Razvoj kroz djetinjstvo

Autor: Evan G. Graber, DO
Urednik sekcije: prof. prim. dr. sc. Joško Markić, dr. med.
Prijevod: Mara Jurić-Kavelj, dr. med.

U dobi između 1 i 13 godina, dječje tjelesne, intelektualne i emocionalne sposobnosti strahovito se razvijaju. Djeca napreduju od jedva teturajućih do trčanja, skakanja i igranja organiziranih sportova. U dobi od 1 godine, većina djece može izgovoriti samo nekoliko prepoznatljivih riječi. Do dobi od 10 godina, većina djece može pisati izvješća o knjigama i koristiti računala. Međutim, stopa intelektualnog, emocionalnog i bihevioralnog razvoja značajno varira od dojenčeta do dojenčeta te od djeteta do djeteta. Razvoj ovisi djelomično o:

  • Nasljednost: Određeni obrasci mogu se odvijati u obiteljima, kao što je kasno hodanje ili pričanje.

  • Prehrana: Pravilna prehrana je esencijalna za razvoj.

  • Okoliš: Na primjer, nedostatak dovoljne mentalne stimulacije može usporiti razvoj, dok odgovarajuća stimulacija može ubrzati razvoj.

  • Tjelesni problemi djeteta: na primjer, gluhoća može usporiti razvoj jezika.

(Vidi također Poremećaji učenja i razvoja.)

Iako je razvoj djeteta obično kontinuiran, mogu se pojaviti privremene stanke u razvoju određene funkcije, kao što je govor. Liječnici koriste utvrđene miljokaze - dob kada većina djece ovlada određenim vještinama kao što je hodanje - kako bi odredili kako se dijete razvija u usporedbi s drugom djecom. Različite vještine mogu se razvijati različitim brzinama. Primjerice, dijete može prohodati kasno, ali rano govoriti u rečenicama.

Razvojni događaji (miljokazi razvoja) od rođenja do dobi od 12 mjeseci *

Dob

Miljokaz

* Dob u kojoj djeca dosegnu miljokaze uvelike varira. Raspon dobi ovdje predstavlja prosječnu dob.

Rođenje

  • Spava mnogo vremena

  • Siše

  • Plače kao odgovor na nelagodu i poremećaje

4 tjedna

  • Pruža ruke prema očima i ustima

  • Pomiče glavu s jedne strane na drugu kada leži na trbuhu

  • Slijedi pokretni objekt koji se nalazi ispred lica

  • Na neki način reagira na buku, kao što je reakcija iznenađenja, plakanje ili smirivanje

  • Može se okrenuti prema poznatim zvukovima i glasovima

  • Usredotočuje se na lice

6 tjedana

  • Promatra objekte u vidokrugu

  • Počinje se smiješiti kad mu se govori

  • Leži ravno na trbuhu

3 mjeseca

  • Drži glavu mirno dok sjedi

  • Podiže glavu za 45 stupnjeva kada leži na trbuhu

  • Otvara i zatvara šake

  • Upire se prema dolje kada su stopala postavljena na ravnu površinu

  • Zamahne i poseže za visećim igračkama

  • Pogledom slijedi predmet koji je ispred lica s jedne strane na drugu

  • Promatra lica pažljivo

  • Osmjehuje se kad čuje glas skrbnika

  • Počinje stvarati zvukove nalik govoru

5-6 mjeseci

  • Drži glavu mirno kad je uspravno

  • Sjedi uz podršku

  • Prevrće se u jednu stranu, obično sa trbuha na leđa

  • Poseže za predmetima

  • Prepoznaje ljude iz daljine

  • Pažljivo sluša ljudske glasove

  • Nasmiješi se spontano

  • Zacvili od ushita

  • Blebeće igračkama

7 mjeseci

  • Sjedi bez podrške

  • Nosi dio težine na nogama kada ga se drži uspravno

  • Prenosi predmete iz ruke u ruku

  • Samostalno drži bocu

  • Traži objekt koji mu je ispao

  • Reagira na vlastito ime

  • Reagira na naredbu "ne"

  • Blebeće, kombinirajući samoglasnike i suglasnike

  • Vrti se od uzbuđenja u iščekivanju igranja

  • Igra se žmurke

9 mjeseci

  • Dobro sjedi

  • Radi na dobivanju igračke koja je izvan dosega i ljuti se ako mu je oduzeta igračka

  • Puzi ili gmiže na rukama i koljenima

  • Podiže se do stojećeg položaja

  • Postavlja se u sjedeći položaj iz potrbušnog položaja

  • Stoji uz pridržavanje (za nekoga ili nešto)

  • Kaže "mama" ili "tata" bez razlike (neselektivno)

12 mjeseci

  • Hoda pridržavajući se uz namještaj ili uz pridržavanje drugih za ruke

  • Može prohodati jedan ili dva koraka bez podrške

  • Stoji nekoliko trenutaka

  • Kaže "tata" i "mama" odgovarajućoj osobi

  • Pije iz šalice

  • Plješće rukama i maše zbogom

  • Govori nekoliko riječi

Intelektualni razvoj

Intelekt je sposobnost osobe za razumijevanje, razmišljanje i rasuđivanje. Da bi se intelekt razvio, djeca moraju imati odgovarajuće odgajanje u dojenačkom razdoblju i ranom djetinjstvu. Primjerice, čitanje djece od rane dobi, pružanje intelektualno poticajnih iskustava i pružanje toplih i odgojnih odnosa, imaju veliki utjecaj na njihov intelektualni rast i razvoj.

U dobi od 2 godine, većina djece razumije pojam vremena u širem smislu. Mnoga 2- i 3-godišnja djeca vjeruju da se sve što se dogodilo u prošlosti dogodilo "jučer", a sve što će se dogoditi u budućnosti će se dogoditi "sutra". Dijete u ovoj dobi ima živopisnu maštu, ali teško može razlikovati fantaziju od stvarnosti. Do dobi od 4 godine, većina djece ima složenije razumijevanje vremena. Shvaćaju da je dan podijeljen na jutro, popodne i noć. Oni čak mogu razlikovati promjenu u godišnjim dobima.

Od 18 mjeseci do 5 godina, dječji vokabular brzo se širi s oko 50 riječi na nekoliko tisuća riječi. Djeca mogu početi imenovati i aktivno se raspitivati o predmetima i događajima. Do dobi od 2 godine, počinju stavljati dvije riječi u kratke fraze, napredujući do jednostavnih rečenica do dobi od 3 godine. Izgovor se poboljšava, a govor je polu-razumljiv strancu do dobi od 2 godine i potpuno razumljiv do 4 godine. Četverogodišnje dijete može ispričati jednostavne priče i razgovarati s odraslima ili drugom djecom.

Čak i prije 18 mjeseci, djeca mogu slušati i razumjeti priču koja im se čita. Do dobi od 5 godina, djeca mogu recitirati abecedu i prepoznati jednostavne riječi u tisku. Sve te vještine su temeljne za učenje čitanja jednostavnih riječi, fraza i rečenica. Ovisno o izloženosti knjigama i prirodnim sposobnostima, većina djece počinje čitati do dobi od 6 ili 7 godina.

Do dobi od 7 godina, dječje intelektualne sposobnosti postaju složenije. Do tog vremena, djeca sve više postaju sposobna fokusirati se na više od jednog aspekta događaja ili situacije u isto vrijeme. Primjerice, djeca školske dobi mogu shvatiti da visoki i tanki kontejner može držati istu količinu vode kao kratki i široki. Oni mogu shvatiti da lijek može imati loš okus, ali će im pomoći da se osjećaju bolje, ili da njihova majka može biti ljuta na njih, ali i dalje ih može voljeti. Djeca sve više razumiju perspektivu druge osobe i tako uče bitne poteze u igrama ili razgovorima. Osim toga, djeca školske dobi mogu slijediti dogovorena pravila igre. Djeca ovog doba također sve više mogu razmišljati koristeći moć promatranja i višestruka gledišta.

Emocionalni i bihevioralni razvoj

Emocije i ponašanje temelje se na razvojnom stadiju i temperamentu djeteta. Svako dijete ima osobni temperament ili raspoloženje. Neka djeca mogu biti vesela i prilagodljiva i lako razviti redovite rutine spavanja, buđenja, prehrane i drugih dnevnih aktivnosti. Ova djeca imaju tendenciju pozitivno odgovoriti na nove situacije. Druga djeca nisu jako prilagodljiva i mogu imati velike nepravilnosti u svojoj rutini. Ta djeca imaju tendenciju negativno odgovoriti na nove situacije. Ostala djeca nalaze se između ova dva kraja spektra.

Dojenčad

Plač je osnovno sredstvo komunikacije djeteta. Dojenčad plače jer su gladni, imaju nelagodu, uznemirena su i zbog mnogih drugih razloga koji možda nisu očiti. Dojenčad najviše plače - obično 3 sata dnevno - u dobi od 6 tjedana, obično smanjujući se na jedan sat dnevno u dobi od 3 mjeseca starosti. Roditelji obično nude hranu za djecu koja plaču, mijenjaju pelene i traže izvor boli ili nelagode. Ako to ne uspije, ponekad pomaže držanje ili hodanje s djetetom. Povremeno ništa ne radi. Roditelji ne bi smjeli prisilno nuditi hranu uplakanom dojenčetu, koje će spremno jesti ako je glad uzrok njihova plača.

U dobi od oko 8 mjeseci, djeca normalno postaju sve više zabrinuta zbog odvajanja od roditelja. Razdvajanje prije spavanja i na mjestima kao što su centri za brigu o djeci može biti teško i može biti obilježeno izljevima gnjeva. Takvo ponašanje može potrajati mjesecima. Za mnogo stariju djecu, posebna deka ili punjena životinja služi u ovom trenutku kao prijelazni objekt koji djeluje kao simbol odsutnog roditelja.

Djeca

U dobi od 2 do 3 godine, djeca počinju testirati svoje granice i čine ono što im je bilo zabranjeno, jednostavno da vide što će se dogoditi. Česti "ne" koji djeca čuju od roditelja odražava borbu za neovisnost u ovoj dobi. Iako uznemirujuće za roditelje i djecu, tantrumi su normalni jer pomažu djeci da izraze svoje frustracije u vrijeme kada ne mogu dobro riječima izraziti svoje osjećaje. Roditelji mogu pomoći smanjiti broj tantruma tako što ne dopuštaju svojoj djeci da postanu preumorna ili pretjerano frustrirana i da znaju obrasce ponašanja svoje djece i da izbjegavaju situacije koje bi mogle izazvati tantrume. Rijetko, izljevi bijesa moraju biti procijenjeni od strane liječnika. Neka djeca imaju posebne poteškoće da kontroliraju svoje impulse i trebaju od svojih roditelja da postave strože granice oko kojih može postojati određena sigurnost i pravilnost u njihovom svijetu.

U dobi od 18 mjeseci do 2 godine, djeca obično počinju uspostavljati spolni identitet. U predškolskim godinama djeca stječu i pojam rodne uloge, o tome što dječaci i djevojčice tipično čine. Očekuje se istraživanje genitalija u ovoj dobi i signalizira da djeca počinju uspostavljati vezu između roda i slike tijela.

Između 2 i 3 godine, djeca se počinju igrati interaktivnije s drugom djecom. Iako još uvijek mogu biti posesivni u pogledu igračaka, mogu početi dijeliti i čak se izmjenjivati u igri. Potvrđujući vlasništvo nad igračkama govoreći: „To je moje!" pomaže uspostaviti osjećaj sebe. Iako djeca u ovoj dobi teže neovisnosti, još uvijek im trebaju roditelji u blizini radi sigurnosti i podrške. Na primjer, mogu se udaljiti od svojih roditelja kada se osjećaju znatiželjn, a kasnije se skrivaju iza svojih roditelja kada se boje.

U dobi od 3 do 5 godina, mnoga djeca postaju zainteresirana za fantazijsku igru i imaginarne prijatelje. Fantazijska igra dopušta djeci da na prihvatljiv način sigurno odigraju različite uloge i snažne osjećaje. Fantazijska igra također pomaže djeci da rastu u društvu. Oni uče riješiti sukobe s roditeljima ili drugom djecom na način koji im pomaže da oslobode frustracije i održe samopoštovanje. I u ovom trenutku pojavljuju se tipični strahovi iz djetinjstva poput "čudovišta u ormaru". Ovi strahovi su normalni.

U dobi od 7 do 12 godina, djeca prolaze kroz brojna pitanja: samopoimanje, temelj za koji polažu kompetencije u razredu; odnosi s vršnjacima, koji su određeni sposobnošću druženja i dobrog uklapanja; obiteljski odnosi, koji su djelomično određeni odobrenjem koje djeca dobivaju od roditelja i braće i sestara. Iako se čini da mnoga djeca visoko vrednuju vršnjačku skupinu, oni i dalje uglavnom gledaju na roditelje kao podršku i vodstvo. Braća i sestre mogu poslužiti kao uzori i kao vrijedne potpore i kritike u pogledu toga što se može i što ne može učiniti. To je razdoblje vrlo aktivno za djecu koja se bave mnogim aktivnostima i žele istraživati nove aktivnosti. U ovoj dobi djeca su željna učiti i često dobro reagiraju na savjete o sigurnosti, zdravom načinu života i izbjegavanju visokorizičnih ponašanja.