Starački domovi

Autor: Debra Bakerjian, PhD, APRN
Urednica sekcije: doc. dr. sc. Tajana Pavić, dr. med.
Prijevod: Doris Ogresta, dr. med.

Starački domovi su namjenjeni osobama kojima je potrebna pomoć u zdravstvenoj skrbi za kronične bolesti, ali ne moraju biti hospitalizirane. Odluka o preseljenju u starački dom može biti izazvana promjenom okolnosti. Bolest se može naglo pogoršati ili može doći do ozljede. Funkcionranje se može naglo ili polagano, ali ravnomjerno pogoršati. Mogu se promijeniti obiteljske okolnosti, što otežava skrb kod kuće.

“Starački dom” se ponekad koristi kao opći pojam za bilo koju ustanovu doživotne skrbi. Ali to se posebno odnosi na ustanove koje je licencirala država i koje mogu pružiti i osnovnu i stručnu njegu. "Kvalificirani" označava da neke od uključenih usluga skrbi mogu pružiti samo obučeni zdravstveni djelatnici. Medicinske sestre pružaju najveći dio skrbi unutar ustanove. Medicinske sestre daju korisnicima lijekove, nadziru zdrastveno stanje, nadziru liječenje, savjetuju se s liječnicima o skrbi i organiziraju većinu aktivnosti u staračkom domu. Sestrinsko osoblje obuhvaća više medicinske sestre, licencirane medicinske sestre, pomoćnike i voditeljicu sestrinstva, koja nadzire njegu u kući.

Nadzor skrbi

Svaki starački dom također ima upravitelja, liječnika koji nadzire medicinsku skrb. U nekim staračkim domovima, liječnik je jedini liječnik koji pruža medicinsku skrb. No, u većini staračkih domova nekoliko liječnika koji rade s medicinskim sestrama ili pomoćnicima, pružaju skrb. Ponekad liječnik primarne zdrastvene zaštite koji je vodio brigu o korisniku prije preseljenja nastavlja voditi brigu o svojem pacijentu. U suprotnom, osoba bira ili mu je dodijeljen liječnik. Prema propisima, liječnik, medicinska sestra ili pomoćnik liječnika moraju vidjeti svakog korisnika staračkog doma najmanje jednom u mjesecu. Mnogi korisnici češće viđaju dodjeljenog liječnika jer im je potreban za liječenje kroničnih bolesti ili oni razvijaju nove bolesti, kao što su infekcije ili psihoorganski poremećaj. Također, medicinske sestre mogu pozvati liječnika kako bi razgovarali o nejasnoćama ili promjenama u liječenju.

Vrste skrbi i usluga

Mnogi domovi za starije osobe pružaju usluge za koje se ranije mislilo da se pružaju samo u bolnicama, kao što je kontinuirana primjena kisika i otopina ili lijekova koji se daju venom (intravenske terapije).

Gotovo svi starački domovi pružaju rehabilitaciju, uključujući fizikalnu, profesionalnu, respiratornu i govornu terapiju.

Stomatolozi i medicinski stručnjaci, kao što su podijatri, oftalmolozi, neurolozi ili psihijatri, mogu pregledati i liječiti štićenike na licu mjesta. No najčešće se osobe s određenim problemom ili bolesti moraju transportirati na drugo mjesto za liječenje.

Neki starački domovi imaju posebne jedinice za osobe s demencijom. U tim jedinicama rade posebno obučene medicinske sestre. Mnogi starački domovi pružaju skrb za osobe koje umiru.

Svi domovi pružaju korisniima ustanove pristup multidisciplinarnom timu koji uključuje liječnike, medicinske sestre, socijalne radnike i ljekarnike. Socijalni radnici pomažu korisnicima da se prilagode staračkom domu i, kada je to prikladno, pomognu korisnicima da se vrate u svoj dom ili na nižu razinu skrbi. Oni identificiraju korisnike koji su usamljeni i povučeni te pomažu korisnicima, članovima osoblja i članovima obitelji međusobno komunicirati. Oni također mogu pomoći korsnicima i članovima obitelji da naprave financijske planove. Na primjer, mogu pokazati članovima obitelji kako se prijaviti za Medicare i Medicaid osiguranje. Socijalni radnici često pomažu u koordinaciji skrbi koju pružaju različiti zdravstveni djelatnici u staračkom domu. Ovi praktičari rade zajedno kako bi omogućili svakom stanovniku da funkcionira što je moguće bolje i da ima najbolju moguću kvalitetu života.

Iako neki starački domovi podsjećaju na bolnice, a ne na domove, mnogi domovi za njegu pokušavaju se prebaciti iz institucionalnog okruženja s pravilima i propisima u kućansko okruženje koje daje korisnicima više kontrole nad vlastitom skrbi. Neki starački domovi dopuštaju kućne ljubimce, potiču korisnike da održavaju postojeće hobije ili razvijaju nove, te pružaju brojne mogućnosti za kontakt između korisnika i ljudi svih dobi koji žive u zajednici oko staračkog doma. Pružanje ovakvog okruženja je komplicirano jer su korisnici staračkih domova obično bolesni i krhki. Mnogi domovi imaju blagovaonice, prostore za rekreaciju, salone ljepote, terase i vrtove. Svi starački domovi pružaju rekreativne i društvene aktivnosti.

Starački domovi su visoko regulirani od strane vlade. Za praćenje i procjenu kvalitete u staračkim domovima, u SAD-u državni zdravstveni odjeli provode ankete i inspekcije te intervjuiraju korisnike i članove osoblja. Primjerak ove procjene čuva se u staračkom domu i može se pregledati od strane korisnika i članova njihovih obitelji. Starački domovi koriste i druge programe koji prate i pomažu u poboljšanju kvalitete skrbi.

Izbor

Iako se starački domovi nadziru i reguliraju od strane vlade, oni se značajno razlikuju po kvaliteti, osobnosti i troškovima. Dakle, ljudi ili članovi obitelji koji su zainteresirani za starački dom trebaju pokušati dobiti što više informacija. Mogu zatražiti od administratora staračkog doma da vidi državnu procjenu doma.

Medicare's nursing home comparison tool također pruža detaljne informacije o svakom zdravstvena zaštita i Medicaid certificirani dom za starije osobe. Centri za Medicare i Medicaid Services stvorili su Five-Star Quality Rating System pomoći osobama kojima je potrebna skrb, njihovim obiteljima i skrbnicima da lakše usporede domove za njegu. Ovaj sustav ocjenjivanja uključuje informacije o tome kako dobro starački domovi brinu za fizičke i kliničke potrebe svojih korisnika, uključujući i razmatranje problema koji se obično razvijaju ili pogoršavaju kod korisnika domova za starije osobe, uključujući sljedeće:

  • Pad sposobnosti za obavljanje svakodnevnih aktivnosti

  • Pothranjenosti

  • Gubitak težine

  • Porast krvnoga tlaka

  • Inkontinencija

  • Liječenje boli

  • Konstipacija

  • Infekcije

  • Depresija

  • Upotreba previše lijekova

Raspravlja se o tome jesu li te procjene valjane. Ipak, oni pružaju informacije koje mogu pomoći ljudima da bolje usporede domove za njegu.

Ostala važna pitanja koja treba postaviti administratoru

  • Da li je starački dom certificiran za pružanje Medicare i Medicaid pokrivenosti

  • Koliko se često procijenjuje briga o korisnicima

  • Koja vrsta medicinske skrbi je dostupna

  • Jesu li korisnici i članovi obitelji uključeni u analizu skrbi

  • Postoji li obiteljsko i / ili vijeće korisnika

Administrator za neka pitanja može ljude uputiti na upravitelja.

Od pomoći je razgovor s ljudima koji su upoznati s radom ustanove. To uključuje pravobranitelje osoba u sustavu doživotnu skrb (koji posjećuju staračke domove i istražuju pritužbe), liječnike, svećenstvo, članove obitelji, korisnike i zaposlenike u staračkom domu. Neki domovi imaju organizacije korisnika. One se sastoje od članova obitelji i prijatelja korisnika koji se sastaju kako bi razgovarali o problemima koja se pojavljuju u staračkom domu. Ove organizacije mogu pružiti korisne informacije članovima obitelji budućih korisnika. Međutim, neplanirani posjet domu na nekoliko sati obično je najbolji način da se utvrdi je li kvaliteta usluga dobra i hoće li dom biti dobro mjesto za voljenu osobu.

Odabir doma za njegu

Filozofija njege

  • Da li dom pruža uobičajnu skrb (kao što je kupanje, hranjenje i odijevanje), ili nastoji optimizirati sposobnost korisnika da brinu o sebi?

Okolina

  • Je li dom za njegu atraktivan, prijateljski raspoložen i opušten?

  • Ima li neugodnih mirisa? Je li ustanova čista i dobro održavana?

  • Jesu li blagovaonica i ostali zajednički prostori svijetli, veseli i ugodni?

  • Nadzire li se razina buke u zajedničkim prostorijama kako bi se spriječilo ometanje stanovnika čije su sobe u blizini?

  • Postoje li sigurne i pristupačne staze za šetnju?

  • Ima li vrt ili terasu?

  • Ima li ustanova za starije i nemoćne osobe odgovarajuće sigurnosne uređaje, kao što su požarni alarmi i prskalice? Koji su planovi za hitne slučajeve, kao što su požari?

Korisnici

  • Prihvaća li ustanova za njegu nove korsinike?

  • Izgledaju li korisnici zadovoljno, sretno i aktivno, ili lutaju bez cilja ili sjede i ne rade ništa?

  • Jesu li korisnici čisti i prikladno obučeni?

  • Je li netko od korisnika svezan?

Osoblje

  • Odnosi li se osoblje prema korisnicima s poštovanjem, strpljenjem i prijateljstvom?

  • Jesu li članovi osoblja iskusni i kvalificirani?

  • Vide li korisnici svakodnevno iste članove osoblja?

  • Mjenja li se osoblje često?

  • Odgovaraju li članovi osoblja na zahtjeve za pomoć u razumnom roku?

  • Koji je omjer članova osoblja prema korisnicima?

Sobe

  • Ima li dovoljno mjesta za pohranu stvari ili ormara?

  • Jesu li sobe za stanare svijetle i vesele?

  • Jesu li dostupne privatne sobe?

  • Kako se izabiru cimeri?

  • Kako se pohranjuju ili osiguravaju privatni predmeti?

  • Mogu li korisnici imati vlastiti telefon, televiziju i pristup internetu?

  • Je li voda dostupna i na dohvat ruke za korisnike kojima je to potrebno?

  • Mogu li korisnici urediti svoje sobe osobnim predmetima?

  • Postoje li sigurnosne mjere, kao što su hvataljke i uređaji za pozivanje pomoći?

Prehrana

  • U koje vrijeme se poslužuju obroci?

  • Jesu li jela poslužena topla?

  • Jesu li između obroka dostupne grickalice?

  • Mogu li stanovnici lako doći iz svoje sobe u blagovaonicu?

  • Može li se obrok osigurati u sobi korisnika?

  • Jesu li jela ukusna i hranjiva?

  • Kako se riješavaju posebni dijetetski zahtjevi? Postoji li mogućnost izbora jelovnika?

  • Može li starački dom pružiti posebne dijetetske režime kada je to potrebno? Postoje li dodatni troškovi?

  • Jesu li članovi osoblja na raspolaganju za hranjenje tijekom obroka?

  • Postoji li dijetetičar u sklopu osoblja?

Zdravstvena zaštita

  • Mogu li stanovnici zadržati vlastitog liječnika umjesto da koriste liječnika doma za njegu?

  • Koliko je često na raspolaganju liječnik u domu za njegu i gdje?

  • Ima li dom za starije osobe dogovor s obližnjom bolnicom?

  • Ako stanovnici moraju biti hospitalizirani, hoće li krevet biti dostupan prilikom otpusta iz bolnice?

  • Jesu li dostupni drugi zdravstveni djelatnici (kao što su stomatolozi, pedijatri, fizioterapeuti, optometristi, savjetnici i socijalni radnici)?

  • Jesu li osigurani programi terapije (kao što su fizikalna, profesionalna ili govorna terapija)?

  • Ima li u domu za njegu posebne programe za osobe koje imaju poremećaje poput Alzheimerove bolesti ili HIV infekcije?

  • Koje usluge ustanova pruža za korisnike u završnom stadiju bolesti?

  • Kako se lijekovi na recept naručuju i daju korisnicima? Kako se nadzire uporaba lijekova?

  • Kakva je politika prema korisnicima koji koji trebaju lijekove bez recepta?

  • Jesu li korisnici i članovi obitelji ohrabreni da sudjeluju u izradi plana skrbi?

Usluge

  • Je li dostuna stomatološka usluga?

  • Kako se obavlja pranje rublja?

  • Je li dostupan materijal za čitanje?

Posjete

  • Je li lokacija ustanove za njegu povoljna za posjete članova obitelji i prijatelja?

  • Mogu li članovi obitelji posjetiti korisnika u bilo koje vrijeme?

Aktivnosti

  • Koje se aktivnosti nude?

  • Jesu li korisnici potaknuti na sudjelovanje u aktivnostima? Kako su korisnici obaviješteni o aktivnostima?

  • Postoji li organizator aktivnosti?

  • Plaća li se dodatno sudjelovanje u aktivnostima?

  • Postoje li prostorije za druge aktivnosti, kao što su TV ili igraonica?

  • Postoje li u sklopu objekta prostorije namjenjene vjerskim ritualima?

Troškovi

  • Jesu li sve usluge koje stanovnici trebaju pokrivene osnovnom naknadom?

  • Koje usluge (kao što su kozmetički saloni ili pranje rublja) koštaju više i koliko koštaju?

Prava korisnika i privatnost

  • Ima li ustanova za njegu aktivno vjeće korisnika ili obiteljsko vijeće ili oboje?

  • Smiju li korisnici ulaziti i izlaziti onako kako žele?

  • Postoje li ograničenja? Kada i zašto?

  • Ima li na vratima privatnih soba brava s ključem? Kucaju li članovi osoblja prije ulaska u sobu korisnika?

  • Mogu li bračni parovi živjeti zajedno? Imaju li privatnost?

  • Poštuju li se seksualne potrebe korisnika?

  • Koliko se često korisnici kupaju? Mogu li se korisnici kupati ili tuširati kad god žele? Jesu li prostori za kupanje i tuširanje dovoljno topli? Postoji li privatnost u kupaonici?

  • Jesu li dopušteni kućni ljubimci? Mogu li posjetitelji donijeti kućne ljubimce?

  • Mogu li korisnici u svojim sobama imati hranu ili alkohol?

  • Što je politika ustanove za izgubljene ili nestale dragocjenosti?

  • Tko kontaktira članove obitelji u slučaju nužde?

  • Ako stanovnici žele otići, koja su pravila o obavijesti ili povratu?

Financijska pitanja

U Sjedinjenim Američkim Državama, Medicaid zdrasveno osiguranje i privatna sredstva plaćaju većinu njege kod kuće. Zdrastveno osiguranjepokriva kratku rehabilitacijsku skrb u ovlaštenim domovima za njegu ako je potreba za stručnom dnevnom skrbi, nakon boravka u bolnici, potrebna u trajanju od 3 dana ili više. Ljudi ispunjavaju uvjete za do 100 dana pokrića, sve dok pokazuju kontinuirano poboljšanje. Medicare plaća sve troškove u trajanju od 20 dana, a onda zahtijeva naknadu za preostalih 80 dana. Nakon 100 dana plaćanje se vrši privatnim sredstvima ili, ako je osoba kvalificirana, putem usluge Medicaid.