Njegovatelji: obitelj i prijatelji

Autor: Debra Bakerjian, PhD, APRN
Urednica sekcije: doc. dr. sc. Tajana Pavić, dr. med.
Prijevod: Doris Ogresta, dr. med.

Neki stariji ljudi imaju članove obitelji, prijatelje ili susjede koji su voljni i sposobni pružiti pomoć i skrb. Takvi se ljudi mogu zvati njegovatelji. Povremeno članovi vjerskih ili drugih skupina pomažu ili preuzimaju ulogu njegovatelja bez ikakve ili niske cijene. Pružatelji skrbi mogu pružiti pomoć u osnovnim aktivnostima (kao što su jelo, oblačenje i kupanje), kućanskim poslovima (kao što su kuhanje, čišćenje kuće, kupovina, plaćanje računa i košenje travnjaka) i drugim zadacima (kao što je uzimanje lijekova kako je propisano).

Među 49 milijuna ljudi u dobi 65 ili više godina u Sjedinjenim Američkim Državama trebaju pomoć njegovatelja na dnevnoj bazi. Više od 22 milijuna skrbnika u Sjedinjenim Državama pruža stalnu skrb starijim osobama. Oni mogu pružati skrb i njegu nekoliko sati tjedno ili 24 sata dnevno.

Većina njegovatelja jesu obiteljski njegoatelji, supružnici ili djeca kojima je stalo do člana obitelji. Većina njegovatelja su žene. Otprilike dvije trećine njegovatelja, uz pružanje skrbi starijoj osobi, radi puno radno vrijeme ili skraćeno radno vrijeme..

Odrediti je li starijoj osobi potrebna njega može biti teško. Promatrajući koliko je starija osoba sposobna učiniti sljedeće, može pomoći zabrinutim članovima obitelji da donesu takvu odluku:

  • Hranjenje: Je li na odjeći često ima mrlja od hrane? Da li osoba bez objašnjenja gubi na kilaži?

  • Ustajanje ili sjedanje u stolicu ili na krevet: Da li se osoba ljulja naprijed i natrag nekoliko puta prije nego što ustane? Pridržavaju li se starije osobe za okolne predmete ili namještaj? Čini li se da sjedanje uključuje pad unatrag u stolicu? Da li osoba često pada kada usane iz stolice ili kreveta?

  • Korištenje toaleta: Je li odjeća prljava ili mokra?

  • Kupanje: Jesu li koža i kosa osobe prljavi?

  • Dotjerivanje: Izgleda li osoba zgužvano ili razbarušeno?

  • Hodanje: Izgleda li osoba nestabilna u hodu ili pada li?

  • Uzimanje propisanih lijekova: Traju li recepti duže nego što bi trebali? Jesu li recepti potrošeni brže nego što bi trebali biti? Jesu li ljekovi pomiješani u jednom spremniku?

  • Korištenje telefona: Čini li se da osoba razumije telefonske razgovore? Je li osoba dosljedno odgovarala na telefonske pozive kada je bila kod kuće?

  • Upravljanje novcem: Jesu li računi neplaćeni, što dovodi do dospijeća obavijesti? Je li osoba više puta obaviještena o prekoračenjima računa?

  • Dobivanje namirnica i priprema hrane: Je li dostupno dovoljno hrane? Ima li među proizvodima hrane s istekom roka? Čini li se da su lonci i tave opetovano izgoreni? Čini li se da starija osoba zaboravi ugasiti pećnicu?

  • Pranje rublja: Je li odjeća čista?

Nagrade i izazovi

Pružanje skrbi za člana obitelji može biti vrlo korisno, čak i kada je taj posao težak i uzrokuje stres. Mnogi ljudi se odluče brinuti o supružniku, partneru ili roditelju iz ljubavi i poštovanja. Oni pronalaze novo značenje u vlastitom životu čineći razliku u životu druge osobe, čak i ako njihovi napori nisu uvijek cijenjeni. Međutim, nitko nikada ne može biti u potpunosti spreman za izazove skrbi za druge.

Skrb o drugoj osobi može biti fizički, mentalno, financijski i emocionalno zahtjevna:

  • Pružatelji skrbi će možda morati obaviti sve kućanske poslove, odjenuti i okupati osobu, pobrinuti se da osoba slijedi propisani režim lijekova, upravljati financijama starije osobe.

  • Može se dogoditi da njegovatelji potroše svoju životnu ušteđevinu dok se brinu o roditelju ili supružniku, ili će možda morati napustiti posao kako bi se brinuli o drugome.

  • Možda će morati neprestano paziti na emocionalne potrebe osobe o kojoj brinu.

  • Možda će se morati odreći aktivnosti u kojima uživaju.

  • Članovi obitelji mogu se ne slagati s time tko treba pružiti ili platiti skrb ili s drugim aspektima skrbi.

Zahtjevi mogu biti više izazovni kada su njegovatelji sami slabi, uvučeni u svoju ulogu neočekivano ili nevoljko, ili se moraju brinuti za nekoga tko je nekooperativan ili borben.

Mnoge odgovornosti koje dolaze s brigom za starije osobe mogu izolirati skrbnika/ njegovatelja, kompromitirati odnose i ugroziti mogućnosti zapošljavanja. Oni mogu dovesti do jačanja ljutnje, frustracije, krivnje, tjeskobe, stresa, depresije i osjećaja bespomoćnosti i iscrpljenosti. Ovi osjećaji se ponekad nazivaju "burnoutom"(eng. izgaranje) skrbnika. "Burnout" može utjecati na svakoga u bilo koje vrijeme. "Burnout" je vjerojatniji u situacijama kada se potrebita osoba ne može ostaviti samom ili koja ima potrebe skrbi tijekom noći. U najgorem slučaju, kada njegovatelji nisu svjesni svoga stanja ili nisu u mogućnosti dobiti pomoć, "burnout" može dovesti do zlostavljanja starije osobe.

Da bi pružili adekvatnu skrb starijoj osobi i izbijegli "burnout", njegovatelji bi trebali razgovarati s različitim praktičarima, uključujući socijalnog radnika, upravitelja skrbi (specijalist osposobljen osigurati da starije osobe dobiju svu potrebnu pomoć i njegu), liječnika primarne zdravstvene zaštite, medicinsku sestru i / ili fizikalne i radne terapeute. Pružatelji skrbi također mogu koristiti strategije pripreme za skrb i izbjegavanja "burnouta" skrbnika.

Kako izbjeći "burnout" njegovatelja

Njegovatelji mogu spriječiti "burnout" radeći sljedeće:

  • Učenje o uzroku, simptomima i dugoročnim učincima bolesti ili stanja starije osobe

  • Očekivanje promjena kod starijoj osobi i na razini skrbi koja je potrebna starijoj osobi

  • Dopustiti starijoj osobi da donosi odluke i rješava probleme što je više moguće

  • Poznavajući svoje granice

  • Ne shvaćajući osobno ljutnju, frustraciju ili teška ponašanja starije osobe (takva ponašanja mogu biti simptomi bolesti poput demencije)

  • Izbjegavanjem prepirki i učenjem kako preusmjeriti teške razgovore

  • Razgovorom s drugim članovima obitelji i prijateljima o odgovornostima, zatim ih zamoliti da pomognu kada je to prikladno i moguće

  • Razgovarajte o osjećajima i iskustvima s prijateljem, osobom koja je imala slična iskustva ili ljudima u grupi za podršku

  • Redovito jesti i vježbati i dovoljno spavati

  • Zakazivanje redovitog vremena za opuštajuće, ugodne aktivnosti

  • Pribavljanjem informacija o financijskim sredstvima starije osobe

  • Izbjegavanje iscrpljivanja osobnih financija

  • Kontaktiranje organizacija koje mogu pružiti informacije i preporuke za skrbnike

  • Korištenje dnevne njege kako biste dobili predah kada je to potrebno

  • Zapošljavanje kućnog zdravstvenog pomoćnika ili zdravstvenog djelatnika, kao što je licencirana medicinska sestra praktičar (LPN) ili pomoćnica medicinske sestre, ako je potrebno.

  • Ako je potrebno razgovarajte sa savjetnikom, terapeutom ili svećenikom

  • Imajući na umu da je možada bolja ustanova za stalnu skrb ili dom za starije osobe

Pružanje pomoći na daljinu

U modernom, pokretnom društvu, članovi obitelji ponekad žive stotinama ili čak tisućama kilometara udaljeno. Takve udaljenosti kompliciraju pružanje adekvatne skrbi. Skrbnici na daljinu - obično odrasla djeca - imaju mnogo izazova.

Često je teško održavati dobru komunikaciju. Skrbnici, članovi obitelji, mogu osjećati da ne dobivaju potpun ili točan dojam o tome kako starija osoba funkcionira i što joj je točno potrebno. Čak i kada su potrebe starije osobe jasne, članovi obitelji mogu osjećati da malo mogu učiniti za stariju osobu, osim ako joj nisu blizu da joj pomognu.

Članovi obitelji mogu poduzeti nekoliko koraka kako bi skrb na daljinu bila manje zahtjevna:

  • Zakazivanje redovitog vremena za telefonske pozive

  • Komuniciranje putem e-pošte ili videokonferencije

  • Pronalaženje osobe koja može redovito posjećivati stariju osobu i koja se slaže da ih odmah nazove ako se pojave nedoumice

  • Organiziranje sudjelovanja u nekoj vrsti programa obroka (kao što je dostava na kućnu adresu) ako postoji zabrinutost o nabavljanju namirnica, pripremi jela i prehrani

  • Instaliranje kućnog sigurnosnog sustava rad bolje sigurnost

  • Postavljanje osobnog sustava za hitne intervencije (uređaj za medicinsko upozorenje) ako potoji vjerojatnost padova

Također, članovi obitelji trebaju imati kopije dokumenata, kao što je oporuka ili trajna punomoć za zdravstvenu skrb. Članovi obitelji također trebaju biti svjesni ako njihova voljena osoba ima nalog za liječenje o neprovođenju kardiopulmonalnog oživljavanja i naprednog održavanja života (ACLS). Ti dokumenti navode koji tipove tretmana za održavanje života starija osoba želi ili ne želi, ukoliko dođe do toga.

Članovi obitelji mogu dobiti pomoć od ljudi koji su upoznati s resursima u zajednici u kojoj starija osoba živi. Liječnik primarne zdravstvene zaštite starije osobe može biti od pomoći u organiziranju lokalne pomoći. Ili članovi obitelji mogu organizirati menadžera gerijatrijske skrbi da nadgleda skrb o starijoj osobi i zdravstvenu zaštitu. Međutim, članovi obitelji ponekad vjeruju da nemaju drugog izbora nego izravno osobno pomagati. U SAD-u zakon o obiteljskom liječničkom dopustu dopušta osobama da zadrže svoj posao i uzimaju 12 tjedana neplaćenog dopusta kako bi pomogli članu obitelji. Samo veliki poslodavci su dužni pružiti ovu zaštitu, a postoje i druga ograničenja, kao što su ona o kvalificiranosti radnika.

Više informacija

  • Meals on Wheels

  • Family Medical Leave Act

  • AARP: Family Caregiving—Američki savez umirovljenika (AARP) obiteljski resurs za skrb

  • Eldercare Locator-NAS Administracija baze podataka Aging za usluge za starije osobe i njihove skrbnike