Promicanje optimalnog zdravlja i razvoja djece

Autor: Deborah M. Consolini, MD
Urednik sekcije: prof. prim. dr. sc. Joško Markić, dr. med.
Prijevod: Mario Mašić, dr. med.

Roditelji mogu pomoći svojoj djeci da postignu najbolje moguće zdravlje. Temelj za zdravo tijelo i zdrav um leži u ranom djetinjstvu. Rane godine života ključne su za zdravlje kao i za tjelesni, mentalni i socijalni/emocionalni razvoj. Ako se fizičke potrebe malog djeteta redovito i dosljedno susreću, djeca brzo uče da je njihov skrbnik izvor zadovoljstva, stvarajući čvrstu vezu povjerenja i privrženosti. Zdrava dojenčad prerastaju u zdravu djecu i adolescente.

Zdravlje

Preventivni posjeti zdravstvene skrbi (koji se nazivaju i posjeti zdravog djeteta) važni su za promicanje i održavanje dobrog zdravlja dojenčeta ( vidi: Preventivni posjeti zdravstvenoj skrbi u dojenčadi), djeteta ( vidi: Preventivni posjeti zdravstvenoj skrbi u djece) i adolescenata ( vidi: Preventivni posjeti zdravstvenoj skrbi u adolescenata). Ove posjete pomažu u prevenciji bolesti redovitim cijepljenjem i edukacijom, omogućuju liječnicima mogućnost fizičkog pregleda djeteta kako bi rano otkrili poremećaje, liječili ih te usmjeravaju roditelje u pomaganju djetetu da raste fizički, emocionalno i mentalno. Tijekom preventivnih zdravstvenih posjeta liječnici mogu vidjeti način na koji roditelji komuniciraju sa svojim djetetom te pružati savjete i odgovorati na pitanja.

Razvoj

Za emocionalno i intelektualno razvijanje, djeca trebaju ljubav i stimulaciju. Neki roditelji pružaju visoko organizirano, strukturirano okruženje za svoje dijete koristeći razne igračke i naprave. Međutim, određeni sadržaj okoline je manje važan od postojanja ugodne, pozitivne interakcije koju uživaju i roditelj i dijete. Roditelji koji pružaju nasmijana lica, učestali ljubazni govor, fizički kontakt i ljubav, ali koji ne kupuju razne igračke i uređaje, ne umanjuju razvoj njihovog djeteta.

Promicanje optimalnog razvoja djeteta najbolje funkcionira ako mu se pristupi s fleksibilnošću, imajući na umu dob pojedinca, temperament, razvojnu fazu i stil učenja. Koordinirani pristup koji uključuje roditelje, učitelje i dijete obično najbolje funkcionira. Tijekom ovih godina djeci je potrebno okruženje koje promiče cjeloživotnu znatiželju i učenje. Djetetu treba osigurati knjige i glazbu. Rutina svakodnevnog interaktivnog čitanja, s pitanjem roditelja i odgovaranjem na pitanja, pomaže djeci da obrate pažnju i čitaju s razumijevanjem te potiču njihov interes za aktivnosti učenja. Ograničavanje televizijskih i elektroničkih igara na manje od 2 sata dnevno potiče interaktivnu igru.

Igraonice i predškolske ustanove imaju koristi za mnogo djece. Djeca mogu naučiti važne društvene vještine, kao što je dijeljenje s drugima. Osim toga, mogu početi prepoznavati slova, brojeve i boje. Učenje tih vještina čini prijelaz u školu glatkim. Važno je da se u strukturiranom predškolskom okruženju potencijalni razvojni problemi mogu prepoznati i riješiti dovoljno rano.

Roditelji kojima je potrebna dodatna (vrtićka) skrb mogu se zapitati koja je okolina najbolja za njihovo dijete i može li skrb drugih, zapravo naškoditi razvoju njihovog djeteta. Dostupne informacije upućuju na to da mala djeca mogu dobro obavljati svoj posao, kako u vlastitom domu, tako i u skrbi izvan kuće, pod uvjetom da je okruženje puno ljubavi i njege. Pažljivim promatranjem djetetovog odgovora na određeno okruženje, roditelji mogu bolje izabrati najbolje okruženje za svoje dijete. Neka djeca napreduju u skupinama gdje ima mnogo djece, dok se drugi mogu bolje osjećati u vlastitom domu ili u manjoj skupini.

Kada dijete počne dobivati domaće zadaće, roditelji mogu pomoći

  • Pokazivati zanimanje za dječji rad

  • Biti na raspolaganju za odgovore na pitanja, ali ne i za dovršavanje zadaće djeteta

  • Pružanjem mirnog radnog okruženja kod kuće

  • Komuniciranjem s nastavnikom o svim mogućim problemima

Kako školske godine napreduju, roditelji trebaju uzeti u obzir potrebe svog djeteta pri odabiru izvannastavnih aktivnosti. Mnoga djeca napreduju kada im se pruži prilika da sudjeluju u timskim sportovima ili učnenju korištenja glazbenog instrumenta. Ove aktivnosti mogu također osigurati mjesto za poboljšanje socijalnih vještina. S druge strane, neka djeca postaju pod stresom ako su prekomjerno opterećena i ako se od njih očekuje da sudjeluju u previše aktivnosti. Djecu je potrebno poticati i podržavati u izvannastavnim aktivnostima bez da se nad njih postavljaju nerealna očekivanja.